Blueberry cupcakes with vanilla fluff

Efter en kvalitetstid-med-sitt-ego-helg fattades en sak för att komma i rätt balans, bakning. Själslig urrensning och uppfriskning/bakande blev Blåbärs cupcakes med vanilj fluff. Jag känner mig genast helare, gladare dock kanske inte beroende på mina nya blåa fingrar.

Blueberry Cupcakes:
90-100g Margarin/smör
1,8dl Strösocker
2 Ägg
1½-2dl Blåbär
1,5dl Mjölk
2,4dl Mjöl
1tsk Bakpulver
1tsk Vaniljsocker

Ugn: 180grader
Vispa socker och smör tills det är vitt och fluffigt (tillexempel i en matberedare), tillsätt äggen ett efter ett. Sedan blåbär. Blanda väl. De torra ingredienserna ska blandas tillsammans i en separat bunke och blandas sedan i smeten varvat med mjölken. Häll i fasta formar och grädda i ca 15min.

Vanilla Fluff Frosting:
2 äggvitor
2tsk vaniljsocker
2,3dl Strösocker
0,8dl vatten

Rör ihop strösocker och vatten i en kastrull, värm på tills det börjar skjuda.
Vispa undertiden äggvitorna (mycket viktigt att det inte kommit med äggula!) och vaniljsocker tills vita toppar bildas. Häll på sockerlösningen under konstant vispning, litelite i taget och vispa hårt emmellanåt.
Vispa tills hårda toppar bildas!




3 kommentarer:

Ehpsson sa...

Kom hem till mig och baka!

Anonym sa...

NEEEJ! till mig först!

Maia sa...

åh jaa, slåss om mig slåss om mig!